Ο Γάληεο εκθαλίδεηαη θξαηώληαο έλα αληίηππν
ηεο Θείαο Κσκσδίαο, δίπια από ηελ είζνδν ζηελ
θόιαζε, ζηηο επηά βεξάληεο ηνπ Καζαξηεξίνπ θαη
ηελ πόιε ηεο Φισξεληίαο, κε ηηο ζθαίξεο ηνπ
Οπξαλνύ πάλσ, ηνηρνγξαθία ηνπ Michelino
θξηηηθέο επηθεληξώλνληαη ζην δήηεκα ησλ αλζξσπίλσλ δηθαησκάησλ ζηα ζύγρξνλα ηζιακηθά έζλε,
θαη ηελ κεηαρείξηζε ησλ γπλαηθώλ ζηελ ηζιακηθή λνκνζεζία. ηα ίρλε ηεο πξόζθαηεο ηάζεο ηεο
πνιππνιηηηζκηθόηεηαο, ε επηξξνή ηνπ Ιζιάκ ζηελ ηθαλόηεηα ησλ κνπζνπικάλσλ κεηαλαζηώλ ηεο
Γύζεο λα αθνκνηνζνύλ έρεη επηθξηζεί.
Οη πξώηεο γξαπηέο επηδώλ επηθξίζεηο ηνπ Ιζιάκ βξίζθνληαη ζηα γξαπηά
ησλ Υξηζηηαλώλ, πνπ πξνήιζαλ ππό ηελ θπξηαξρία ηνπ ηζιακηθνύ
ραιηθάηνπ. Έλαο ηέηνηνο Υξηζηηαλόο ήηαλ ν Ισάλλεο ν Γακαζθελόο
(πεξ. 676-749 κ.Υ.), ν νπνίνο ήηαλ εμνηθεησκέλνο κε ην Ιζιάκ θαη ηα
αξαβηθά. Σν δεύηεξν θεθάιαην ηνπ βηβιίνπ ηνπ, ε πεγή ηεο νθίαο, κε
ηίηιν «Πεξί αηξέζεσλ», παξνπζηάδεη κηα ζεηξά ζπδεηήζεσλ κεηαμύ
ρξηζηηαλώλ θαη κνπζνπικάλσλ. Ο Ισάλλεο δήηεζε ζηνλ Αξηαλό
κνλαρό λα επεξεάζεη ηνλ Μσάκεζ θαη είδαλ ηα ηζιακηθά δόγκαηα σο
ηίπνηα πεξηζζόηεξν από έλα ζπλνλζύιεπκα επηιεγκέλα από ηελ Αγία
Γξαθή. Ο Ισάλλεο εμήγεζε όηη νη Άξαβεο νλνκάδνληαη «αξαθελνί»
επεηδή ήηαλ «θελνί» από «αξάρ». Σνπο έιεγαλ «Hagarenes» επεηδή
ήηαλ «νη απόγνλνη ηεο ζθιάβαο Hagar». Καηά ηελ άπνςε ηνπ Ισάλλε
Tolan, έλαο θαζεγεηήο Μεζαησληθήο Ιζηνξίαο, ε βηνγξαθία ηνπ Ισάλλε
γηα ηνλ Mσάκεζ «βαζίδεηαη ζε ζθόπηκε ζηξέβισζε ησλ
κνπζνπικαληθώλ παξαδόζεσλ».
Έλαο άιινο θξηηήο ήηαλ ν Πέξζεο γηαηξόο Muhammad ibn al-Zakariya Ραδή ηνλ 10ν αηώλα.
Δπέθξηλε ην Ιζιάκ θαη όιεο ηηο ζξεζθείεο ζε γεληθέο γξακκέο ζε δηάθνξεο πξαγκαηείεο. Παξά ηηο
απόςεηο ηνπ, παξέκεηλε έλαο δηάζεκνο γηαηξόο ζε όιν ηνλ ηζιακηθό θόζκν. Σν 1280, ν εβξατθόο
θηιόζνθνο, Ibn Kammuna, επέθξηλε ην Ιζιάκ ζην βηβιίν ηνπ « Η εμέηαζε ησλ ηξηώλ ζξεζθεηώλ".
Γέρηεθε όηη ε Sharia είλαη αζπκβίβαζηε κε ηηο αξρέο ηεο δηθαηνζύλεο, θαη όηη απηό θαηέζηξεςε ηελ
αληίιεςε ηνπ Mσάκεζ σο ν ηέιεηνο άλζξσπνο ». Γελ ππάξρεη θακία απόδεημε όηη ν Mσάκεζ
επέηπρε ηελ ηειεηόηεηα θαη ηελ ηθαλόηεηα λα ηειεηνπνηεί άιινπο, όπσο ηζρπξίζηεθε" Ο θηιόζνθνο
έηζη ηζρπξίζηεθε όηη νη άλζξσπνη αζπάζηεθαλ ην Ιζιάκ από απώηεξα θίλεηξα.
Μεξηθνί κεζαησληθνί εθθιεζηαζηηθνί ζπγγξαθείο απεηθόληζαλ
ην Mσάκεζ λα δηαθαηέρεηαη από ην αηαλά, θαη ηνλ
απνθαινύζαλ «πξόδξνκν ηνπ Αληίρξηζηνπ" ή Αληίρξηζηνο ν
ίδηνο.
Ο Tultusceptru Libro de domni Metobii, έγξαςε έλα ρεηξόγξαθν
Αλδαινπζίαο κε άγλσζηε ρξνλνιόγεζε, δείρλεη πσο ν Mσάκεζ
(πνπ νλνκάδεηαη Ozim, από Υαζίκ) είρε εμαπαηεζεί από ηνλ
αηαλά αιινηώλνληαο κία θαζαξή αξρηθώο ζεία απνθάιπςε. Η
ηζηνξία ππνζηεξίδεη όηη ν Θεόο αλεζπρεί γηα ηελ πλεπκαηηθή
κνίξα ησλ Αξάβσλ θαη ήζειε λα δηνξζώζεη ηελ πξνέιεπζε
ηνπο από πίζηε. ηέιλεη ηόηε έλαλ άγγειν ζηνλ Osius πνπ ηνλ